1. Lyssna mer. Du har fått en mun och TVÅ öron. Låt relationen styra hur du använder dem.
2. Hör av dig. Bestäm dig för att kontakta alla dina kunder minst en gång i månaden så de vet att du bryr dig om dem.
3. Tänk ordentligt på vad som skiljer ditt företag från andra. Varför ska kunderna köpa just från er? Inget luddludd här. Inget: ”Vi är serviceinriktade, förtroendeingivande, snälla och trevliga.” Var konkret. Vad får kunden av ditt företag som de inte får av andra?
4. Gör dig av med negativa människor i ditt liv. Det kan vara svårt om du är gift med dem men generellt ska du omge dig med människor som är stöttande och varma. Negativa personer förgiftar din värld, de river ner de bygger inte. De kan dra ner dig snabbare än du kan lyfta upp den.
5. Skicka ut 25 säljbrev varje vecka oavsett vad du har på gång. Gör det till en vana att göra det, till exempel varje fredag. Det skapar möjligheter med ger dig också en känsla av att saker alltid är på gång.
6. Tänk stort. För att just du just nu råkar ha ett företag där du är själv betyder det inte att du inte kan tänka stort och vinna stort.
7. Lär dig att alltid utvärdera händelser. Positiva som negativa. Vad kan göras bättre. Vad hände.
8. Sluta ”försöka” göra saker. Antingen gör du saker eller så gör du dem inte. Lura inte dig själv.
9. Tänk långsiktigt. Ha i fokus att hålla kunden kvar i 20 år
10. Ha förtroende för din idé. Om du har det får andra det också.
11. Skapa relationer snabbt. Etablera kontakt med kunder genom att hitta något so är gemensamt för er båda, barn, intressen, hobbies etc.
12. Ställ fler frågor. Folk vill veta att du verkligen förstår deras problem och inte vara är där för att sälja det du vill sälja
13. Sälj för att hjälpa till. Folk bryr sin inte om hur mycket du vet förrän de vet hur mycket du bryr dig.
14. Gör en lista på 10 saker du gillar med dig själv. Om du bara hittar 5 jobba till listan är full.
15. Beskriv en människa du tycker om. Hur ska du kunna bli en sån?
16. Sätt ett mål för det här året. Skriv ned på det på baksidan av ditt visitkort och ha det i fickan.
17. Använd referenser från andra kunder eller från tidningar för att stödja din sak
18. Passa tider.
19. Var kundens vän. Var ärlig. Göm inte undan nackdelar, det får du bara bittert ångra.
20. Gör det lätt för kunderna att lämna synpunkter på ditt företag.
21. Ha tydliga garantier utan liten text. Visa kunderna att du står för det du säljer
22. Fråga efter beställningen. Den enkla regeln är självklar för dig. Eller?
23. Gör dina mål personliga. Vill du ha en ny bil, åka jorden runt eller vara ledig ett år? Sätt upp viktigt mål du vill med det nästa vara något du vill ha tillräckligt mycket för att du ska föra de saker som behövs för att få det. Skriv ner målen och sätt ett datum för när du ska nå dit. Sätt delmål och håll dem inte för höga.
24. Jobba hårt för att nå dina mål varje dag, varje vecka och varje månad till du har nått dina delmål. Bär du når ett delmål, sätt dem lite högre vare gång. Att sätta mål är otroligt viktigt för din framgång, det för dig motiverad.
25. Bar inte något kunderna kan trampa runt på som de vill och behagar. Besvärliga kunder som ger dig ont i magen kan du göra dig av med.
26. Vägra ge upp. Det är bara den som ger upp som förlorar.
27. Strukturera och förenkla. Ha ordning på dina kunder, vad ni sa senast, vad de beställt och vad deras planer är för framtiden.
28. Ta ansvar för dina resultat. DU är den enda som kan förbättra situationen.
29. Ställ dig frågan: hur många gånger skrattar du per dag? Se till så att svaret blir tillfredsställande.
30. Och kom ihåg- det är mycket sällan en slut att någon blir framgångsrik.
No comments:
Post a Comment