1. Använd dynamiska nyckelord En svår engelsk fras som kan vara bra att lära sig är Dynamic Keyword Insertion. DKI tar sökordet eller sökfrasen rakt in i annonsen. Det är ett sätt att visa relevanta annonstexter för användarna och samtidigt använda en enda allmän annons för flera sökord. Alltså – om du gör en rubrik som ser ut så här: ”{Keyword:Kontorsmöbler} till salu” och kopplar den till dina sökord, så kommer den som söker på ”Stolar” att se ”Stolar till salu”. Om sökfrasen är för lång, syns ordet Kontorsmöbler. Det här är ett smart sätt att komma närmare den ursprungliga intentionen hos den som söker.
2. Använd Geo-targeting Ännu en term på engelska som inte har någon riktigt bra svensk motsvarighet. Den lokala annonseringen är än så länge betydligt större i USA, men även i Sverige finns det stora möjligheter att begränsa annonskampanjer till avgränsade, geografiska områden. Den uppenbara fördelen är att du lägger krutet där det gör nytta. Dina annonser visas bara där de gör nytta. Men en bonus är att om du begränsat din sökning till Södermanland, så kommer det att stå Södermanlands län under din annons. En hel extrarad, som tydligt visar att just du är det smartaste lokala valet.
3. Använd påhittade subdomäner Det svåraste till sist. Numera får man ju sällan meddelandet “404 Error: Page Not Found”. Det beror på att de flesta omdirigerar felaktiga adresser till en sida som faktiskt existerar. Men hur skulle man kunna använda det här till sin fördel i AdWords? Jo, genom att utnyttja adressraden som en del av annonsen. Låt säga att du har webbplatsen hantverkare.se och att du vill synas på lokala sökord runt Kalmar. Då kan du skriva in Din-lokala-Kalmar-hantverkare.se som adress i annonsen – även om det inte existerar någon sådan sida. Så länge du omdirigerar till en annan sida på domänen hantverkare.se kommer AdWords att tycka att annonsen är OK, och du har plötsligt fått en hel rad till att uttrycka ditt erbjudande på. Det är bara att vara kreativ!
Tre tekniker som på ett enkelt sätt kan ge dina annonser en extra knuff framåt. Bra för sig, i stort sätt oemotståndliga tillsammans.
Läs även andra bloggares åsikter om adwords, google, adsense, seo, vinnare
Technorati Cosmos: other blogs commenting on this post
|
Andra roliga surftips: Roligt&Tokigt MobileBling Reklambloggen TrummenäsKrocket Tekniktips
No comments:
Post a Comment